Meerdere docenten
Enthousiaste en gekwalificeerde docenten uit ons team verzorgen de lessen.
De afgelopen jaren zijn ze als paddenstoelen uit de grond geschoten: podcasts. De meeste zijn praatpodcasts; de één interessanter dan de ander… Maar binnen dat enorme aanbod is er een subgenre dat relatief onderbelicht is, maar creatief gezien het interessantst: de fictiepodcast.
Een fictiepodcast is een verhaal in audiovorm. Niet te verwarren met een luisterboek, waarin simpelweg een boek wordt voorgelezen. In een fictiepodcast (ook wel audiodrama of hoorspel genoemd) wordt een verhaal tot leven gebracht door acteurs, sounddesign en muziek.
Wat maakt een fictiepodcast zo’n interessant medium? Je kunt met relatief weinig middelen een enorme wereld scheppen, waarin de verbeelding van de luisteraar maximaal wordt geprikkeld. Het zit wat dat betreft precies tussen een boek en een film in. En met audio kun je veel spanning scheppen door te spelen met wat ‘echt’ is en wat niet. Denk aan het gebruik van ‘stiekeme’ opnames, interviews, telefoongesprekken, voicememo’s, etc. Zo bouw je een verhaal dat heel dichtbij komt en veel impact maakt.
In deze cursus leer je van A tot Z hoe je je eigen fictiepodcast maakt:
Aan het eind van de cursus heeft iedereen een eigen fictiepodcast gemaakt, die we samen bundelen tot een serie. We gaan op zoek naar een rode lijn (thematiek) die door de hele serie heen loopt.
De cursus wordt gegeven door Loek Hennipman en Harm Duco Schut. Zij maakten de afgelopen jaren enkele succesvolle fictiepodcasts, waaronder Staatsgeheim (Topcast Media) en De Omega (NTR/3FM). Deze zijn te beluisteren op alle podcast-apps. Momenteel werken zij samen aan een nieuwe audioproductie: Het Monster van de Noordzee (Rijnmond).
Voor deze cursus heb je geen ervaring nodig.
Enthousiaste en gekwalificeerde docenten uit ons team verzorgen de lessen.
Opleiding: Toneelacademie Maastricht. Werk: Vijf jaar als acteur verbonden aan Internationaal Theater Amsterdam (ITA). Werkt nu als schrijver/regisseur voor theater en audio. Maakte Parade-voorstelling Amorra (2018), audiodrama’s Staatsgeheim (2020) en De Omega (2022) en gothic horrormonoloog De Gastheer (2023), die zowel verscheen in het theater als op audioplatform Podimo. Voor jongerentheater SPAAK in Arnhem schrijft/regisseert hij jaarlijks een nieuw stuk gebaseerd op een bekende (fictieve) persoon. Vorig jaar was dat Robin Hood (2023), dit jaar maakt hij Dracula (2024).
Opleiding: afgestudeerd in 2017 aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht (HKU) in de richting Image and Media Technology. Voor zijn stages vertrok hij twee keer naar New York waar hij werkte voor het creatieve collectief Two Hustlers en fotografeerde voor het merk BOND Hardware. Ging na zijn studie in dienst bij het in-house creatieve team van Grolsch, waarbij hij online campagnes voor de social media kanalen fotografeerde en regisseerde, waaronder de mini-docuserie The Road To… Zwarte Cross (2019). Werkt nu als schrijver, regisseur en beeldmaker. Schreef en regisseerde de korte film Tot Vanmiddag (2019), audiodrama’s Staatsgeheim (2020) en De Omega (2022). Regisseerde audiodrama Donkerslag (2022), dat de Dutch Podcast Award won in de categorie fictie. Momenteel werkt hij aan Het Monster van de Noordzee (2024), een nieuw audiodrama voor omroep Rijnmond.