Menu

VolwassenenAutobiografische Performance

Jouw eigen verhaal is een onuitputtelijke inspiratiebron. Wie zijn in jouw verhaal de hoofdpersonen en wie de tegenspelers, Wat creëert spanning en drama? En wie? Hoe verbeeld je de innerlijke strijd?

Hoe beter je je eigen verhaal kent, des te meer kan je inspiratie putten uit je persoonlijke ervaring bij het neerzetten van een overtuigende rol. Vanuit deze zelfkennis werk je naar een korte scène. In de eerste lessen ga je door middel van spelimprovisatie bouwstenen verzamelen voor jouw performance. Vervolgens is er aandacht voor het schrijven én herschrijven van een korte scène. Hierbij ligt de focus op de subtekst: wat zijn de innerlijke verlangens, impulsen en hoe vertaal je deze naar het gedrag van je personage? Tijdens de lessen reflecteer je op je eigen werk, en dat van de ander, om steeds nieuwe inzichten op te doen.

In deze cursus werk je aan

  • Kracht van spel
  • Trainen van waarnemingsvermogen en verbeeldingskracht
  • Spelen in het ‘hier en nu’
  • Geloofwaardigheid van je performance
  • Personageopbouw vanuit je ervaring door inspiratie uit je gevoelsleven, emoties en herinneringen te putten
  • Jouw authentieke vertel- en spelvorm

Autobiografisch Theater is voor beginners een speelse manier om vertrouwd te raken met het ontdekken en spelen van je eigen verhaal. Voor de meer gevorderde speler is het dé plek om jezelf te herontdekken. De cursus kan een vervolg of aansluiting zijn op Kleinkunst/Cabaret.

Over de docent

Frouwke Hendriks

Opleidingen: Theater, film en televisiewetenschappen, Universiteit Utrecht; Digital Film, Deakin University Melbourne; Autobiografisch schrijven, Instituut voor biografiek, Driebergen. Werk: In het afgelopen decennium heb ik persoonlijke en narratieve identiteit met betrekking tot visuele kunst en performance bestudeerd. Hiervoor heb ik mij gericht op zowel het ontwikkelen van een symbolische en visuele beeldtaal als de belichaming van verhalen in film en performance om een rijk palet en meervoudig perspectief (intellectueel, visueel, zintuigelijk, emotioneel en somatisch) op persoonlijke verhalen te kunnen creëren. Hieruit voortvloeiend ben ik begonnen met het ontwikkelen van een autobiografische storytelling benadering om anderen te ondersteunen in het ontwikkelen van hun creatieve stem. Naast lesgeven en het coachen van andere creatievelingen, blijf ik mijn eigen persoonlijk verhaal ontwikkelen/vormgeven vanuit verschillende kunstdisciplines.

lees meer neem contact op